Tegenwoordig kunnen organisaties niet meer zonder marketing en toch wordt het nog vaak onderschat. Door marketing en communicatie op een professionele en effectieve wijze in te zetten, kun je inspelen op de behoeften van klanten, ze aan je binden en verkoopkansen benutten. Maar hoe vinden klanten je organisatie?

Naamsbekendheid is key. Goede naamsbekendheid zorgt ervoor dat je organisatie bekend is bij de doelgroep. Zo bouw je een sterk merk op en klanten blijken vaak loyaler aan een merk. Ook zijn ze bereid meer te betalen voor een ‘naam’. Één van de beste voorbeelden van een sterk merk is Apple, maar ook Google en IBM hebben hun naam meer dan waar gemaakt.

Actieve naamsbekendheid is sterker
Bij passieve of geholpen naamsbekendheid gaat het erom in hoeverre consumenten een merk herkennen, bijvoorbeeld ‘Welke van deze merken computers ken je?’ Actieve naamsbekendheid is juist nóg sterker. Dit wordt ook wel top-of-mind bekendheid genoemd. Als consumenten wordt gevraagd ‘Noem enkele computer merken’ dan wil je met je bedrijf als eerste genoemd worden. Wij geven vijf tips hoe je aan je actieve naamsbekendheid kunt werken.

Niks doen levert ook niets op
Het lijkt een inkoppertje, maar toch vragen veel bedrijven zonder communicatiestrategie of marketing zich nog steeds af waarom klanten hen maar niet weten te vinden. Het antwoord is simpel. Om meer naamsbekendheid te krijgen en een sterk merk neer te zetten, moet je wel echt aan de bak. Een professionele communicatiestrategie en slimme marketingaanpak zijn belangrijke voorwaarden voor succes.

Stem het communicatiekanaal af op je doelgroep
Het opstellen van een communicatiestrategie dwingt je na te denken over je klanten en je doelgroepen. En dat is weer onontbeerlijk in het afstemmen van je communicatie op elke doelgroep. Ook in de keuze van het communicatiekanaal maak je een afweging welk kanaal het beste bij die specifiek doelgroep past. Zo kun je ouderen eerder bereiken met offline middelen, zoals print, direct mail of een persoonlijke brief. Terwijl jongeren zich veelal online bevinden.

Aanwezig zijn waar je doelgroep is
Niet alleen stem je de boodschap en het communicatiemiddel af op je doelgroep. Het is ook belangrijk om fysiek aanwezig te zijn op plekken waar je doelgroep zich bevindt. Zorg dat je je doelgroep kent, weet waar je ze kan vinden en dat jij daar ook bent. Zo wil je ook aanwezig zijn op congressen, beurzen en events. Er zit nog steeds ontzettend veel kracht in persoonlijk contact, want uiteindelijk doe je zaken met mensen. Offline en online communicatie versterkt elkaar.

Zorg voor inhoud en kwaliteit
Alleen maar iets roepen, heeft weinig effect. Het is belangrijk dat je inhoud en kwaliteit levert. Klanten zoeken naar een oplossing voor hun probleem en je zult als organisatie moeten zorgen dat jij als dé expert in jouw vakgebied wordt gezien. Onderzoek voor welke problemen jouw doelgroep een oplossing zoekt, wat ze belangrijk vinden en wat hun normen en waarden zijn. Stem daar je communicatie en tone of voice op af. Je naamsbekendheid wordt sterker naarmate mensen zich beter kunnen identificeren met jou als merk.

 Zorg voor zichtbaarheid en continuïteit
Houdt rekening met de kracht van de herhaling. Als je één keer een mailing stuur of een online advertentie plaats, heeft dat weinig nut. Het kan goed zijn dat je doelgroep nét die ene uiting mist. Zorg ervoor dat je regelmatig zichtbaar bent. Dat hoeft niet altijd op dezelfde manier. Je kunt ook op verschillende manieren, via zowel online als offline kanalen zichtbaar zijn. Een sterke aanwezigheid vergroot de kans op een grote naamsbekendheid.

Wil jij ook weten hoe je de naamsbekendheid van jouw organisatie of merk bij de doelgroep kunt vergroten?

 MediaCenter is gespecialiseerd in integrale oplossingen voor online en offline communicatiecampagnes en strategieën. In een totaal traject van idee tot realisatie en evaluatie wordt gestreefd naar het optimale resultaat.

Voor meer informatie bezoek je de website of plan gerust een belafspraak in.

Share on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn