automatisering omarmen

Hoe groot de behoefte aan automatisering tegenwoordig ook is, af en toe lopen we tegen angstige klanten aan. Bang voor verandering, bang om werkzaamheden uit handen te geven aan een geautomatiseerd systeem. Maar dat is nergens voor nodig! Daarom geven we je 4 redenen om automatisering te omarmen en die angst achter je te laten. Voor jou, jouw onderneming en de toekomst.

Bij MediaCenter zien we onszelf graag als het kruispunt tussen on- en offline media en systemen. De unieke combinatie tussen printmedia en online expertise zorgt ervoor dat wij onze klanten compleet kunnen ontzorgen en passende totaalconcepten aanbieden. Daarnaast zorgen we voor optimaal ingerichte systemen om verschillende processen te versnellen en makkelijker te maken. We vinden het dan ook heel belangrijk men klaar te stomen voor de nodige verandering, want met de tijd meegaan? Dat moeten we allemaal!

Waarom dan precies? Steven Yntema, algemeen directeur MediaCenter, geeft de aanzet: “Marketing is vandaag de dag extreem datagedreven: grote aantallen mensen waar we graag zo persoonlijk mogelijke boodschappen via meerdere kanalen naar toe sturen. En met persoonlijk bedoelen we dat zowel beeld, tekst, moment als medium afgestemd worden op de ontvanger. Zonder goed geautomatiseerde processen is dat niet schaalbaar.”

1. Helderheid en inzicht

Door processen te automatiseren creëer je helderheid en inzicht in het proces. De procesbewaking wordt verbeterd en je kunt altijd direct inzien waar in het proces je op dat moment bent. Ook kun je bijvoorbeeld gemakkelijk een geautomatiseerde rapportage exporteren en je klant, management of medewerkers van een gedegen (en snel samengestelde) rapportage voorzien. Dat brengt ons meteen bij de volgende reden om automatisering te omarmen…

2. Effectief en tijdbesparend

Het automatiseren van processen die voorheen door mensenhanden werden gedaan, verkort de doorlooptijd van een opdracht. Routinematige taken worden met één druk op de knop door het systeem uitgevoerd, zonder dat je hier zelf nog aan bij hoeft te dragen. Na die druk op de knop kun jij dus gewoon aan de slag met de volgende taak.

Dat dit effectief werkt hoeven we niet uit te leggen, elk proces is vooraf vastgelegd en wordt automatisch afgewerkt. Ook kan iedere medewerker inzage krijgen in de processen en dit toepassen in zijn of haar projecten. Dat werkt dan ook nog eens ruis verminderend, doordat iedereen op dezelfde manier te werk gaat.

3. Automatisering vergroot het vertrouwen

Wanneer opdrachten door verschillende medewerkers worden uitgevoerd, kan deze uitvoering per keer van elkaar verschillen. Dat is de mens, daar kun je weinig tot niets aan doen. In de basis is de aanpak hetzelfde, maar het resultaat kan verschillen. Door dit te automatiseren worden processen telkens op dezelfde manier uitgevoerd. Dit verhoogt de betrouwbaarheid van het proces en dus het vertrouwen in de organisatie. Eventuele fouten of hick-ups kunnen direct worden aangepast, geminimaliseerd, en dat ziet de klant terug in het resultaat. Wat dan weer zorgt voor eerdere herhaalaankopen, mond-tot-mond reclame en een fijne klantrelatie.

4. Constante optimalisatie van processen

Het opzetten en inrichten van processen is een investering die zich op de lange termijn zeer zeker terugbetaald. Niet alleen in tijd en moeite maar al helemaal in een verbeterd bedrijfsresultaat. Eventuele problemen kun je duidelijk in kaart brengen en op tijd tackelen. Door rapportage en opvolging kun je fouten verminderen en wordt het resultaat en de weg daar naartoe constant geoptimaliseerd. En dat zorgt dan uiteindelijk ook voor minder uitval en afval.

Ook volgens Izo Hoytink, commercieel directeur MediaCenter, is er als ondernemer niets om bang voor te zijn als het gaat over het automatiseren van processen: ”Communicatie is tegenwoordig veel persoonlijker dan voorheen, daarmee zijn de seriegroottes sterk verkleind. In combinatie met de sterke behoefte van gebruikers aan korte levertijden, zorgt dit voor een groeiende vraag aan een lean en geautomatiseerd proces dat invulling geeft aan minimale kosten in een zo kort mogelijke tijd. Wij richten deze processen zo optimaal mogelijk in en voorzien zo in die behoeftes.” En dat willen we natuurlijk allemaal!

Wil je weten hoe MediaCenter jouw bedrijf kan helpen in procesautomatisering? Neem dan vrijblijvend contact op met het marktteam dat zich in jouw branche heeft gespecialiseerd. Onze accountmanagers gaan graag (vrijblijvend) met je om de tafel om alle mogelijkheden toe te lichten!