blik 2019

We zwaaien 2018 met veel plezier uit, klaar voor een nieuw jaar! Bij een nieuw jaar hoort natuurlijk ook een blik op de trends & ontwikkelingen binnen onze tak van sport. Daarom hebben we onze markteams gevraagd wat zij in 2019 van hun branches verwachten. We lichten een aantal opvallers voor je uit!

In iedere branche is wel iets dat opvalt of verandert. Welke veranderingen groeien door tot trends en zorgen voor gedegen ontwikkeling? Het is altijd even afwachten. Maar doordat wij in verschillende marktteams werken, hebben we inzicht in verschillende branches. Zo kunnen we dus goed voorspellen hoe diverse trends & ontwikkeling groeien of verdwijnen.

Beleving creëren

Anno 2019 is het creëren van een beleving rondom jouw merk onmisbaar, branding noemen we dat. Je moet de klant en/of consument meenemen in het verhaal van jouw merk om hen te triggeren. Wil je hen vasthouden? Dan moet het verhaal passen bij de persoon, aansluiting hebben met zijn of haar normen en waarden, en constant inspelen op het gevoel. Om een meer persoonlijke (winkel)ervaring te realiseren zal met name consumentendata komend jaar nog meer mogelijkheden brengen. Dit zien we terug in vrijwel alle branches onder de marktteams Onderwijs, Zorg en Overheid, Finance & Retail en Trading & Industry.

Want wat is beleven? Beleven is zien, horen, ruiken, voelen en natuurlijk delen. “Wauw! Dit moet jij ook gezien hebben!” Dat gevoel wil je creëren onder jouw klanten, prospects en relaties. Maak het jezelf makkelijk en ga bijvoorbeeld aan de slag vanuit het AIDA-principe. Dit principe zorgt ervoor dat jij jouw klanten gestructureerd triggert en aanzet tot actie. Winkelinrichting, verpakkingen, uitingen en communicatie. Bij een sterk merk staat alles met elkaar in verbinding en versterkt elkaar. Online en offline dus.

Persoonlijkheid is aanspreken

De persoonlijke aanpak is een trend die we ook in 2019 in alle branches steeds verder verweven zullen zien. Massacommunicatie kan niet meer en zorgt ervoor dat je eerder afstoot dan aantrekt. Persoonlijk communiceren, aanbieden en verder denken is key in een succesvolle bedrijfsvoering. De mens wordt steeds minder gezien als groep en aangesproken als individu.

Dit sluit natuurlijk naadloos aan bij het creëren van een beleving rond je merk. Door een meer persoonlijke aanpak, spreek je de klant/consument/prospect vele malen eerder aan dan wanneer je hen onder een bepaalde groep schaalt. In het trendrapport van december 2019 lees je bijvoorbeeld meer over het indelen van bepaalde kenmerken. Mindset is key!

DIY 2.0 | De doe-het-zelfeconomie

Burgers en bedrijven ontplooien steeds meer eigen initiatief in de doe-het-zelfeconomie. Dit blijkt bijvoorbeeld uit de vele crowdfundingsacties die het afgelopen jaar zijn gelanceerd. Er worden deelplatforms opgericht die soms zelfs publieke waarden onder druk zetten. Veel van dit soort initiatieven ontstaan vanuit diverse behoeftes, zoals sociaal ondernemerschap en zingeving.

Veel mensen willen iets goeds doen voor de maatschappij, dat blijkt uit een hoop acties. Aan de andere kant wordt deze ontwikkeling bijna afgedwongen, doordat de overheid taken afstoot. Mensen kunnen veel zelf, maar de grenzen aan de zelfredzaamheid worden zichtbaar. Op deze manier groeien we steeds verder richting DIY 2.0, de doe-het-zelfeconomie een stap vooruit. Men neemt het heft in eigen handen en zorgt ervoor dat zaakjes geregeld worden!

Pak aan!

Hoe wij deze trends & ontwikkelingen in de MediaCenter bedrijfsvoering verwerken? Aanpakken die handel, we zeggen niet voor niets ‘Jouw resultaat, ons pakkie-an!’

Wat dacht bijvoorbeeld je van …

  • Produceren in kleinere oplages
  • Persoonlijke communicatie in de boodschap verwerken
  • Flexibele, creatieve content in uitingen opgesteld uit consumentendata
  • Snelle leveringen (just-in-time)
  • Self-service vanuit de Brandportal
  • Nog meer digitale producten met interactieve inslag
  • Info op een creatieve manier aanbieden
  • Produceren van (bijzondere) promotionele items

Wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de diverse branches waar MediaCenter werkzaam is? Kom dan iedere maand weer even terug voor verse inspiratie op de website. Natuurlijk kun je je ook hieronder inschrijven voor onze nieuwsbrief. Laat je e-mailadres achter en dan weet je direct wanneer er weer nieuwe inspiratie voor je klaar staat!