Studio

DE KUNST VAN VORMGEVING

Van platte tekst tot een prachtig magazine

Of je nu een jaarverslag, catalogus, HR-blad of onboarding magazine wilt maken, de vormgeving is net zo cruciaal als de inhoud. Je wilt tenslotte dat je lezers geboeid blijven door wat ze zien. Hoe dat moet, daar weet onze vormgever Leo alles van. Lees mee in de wereld van magazineontwerp en ontdek Leo’s geheimen!

Dit is Leo!

Als je MediaCenter al even volgt, is de kans groot dat je onze vormgever Leo ook bent tegengekomen. Leo werkt namelijk al een groot deel van zijn carrière bij ons. Een man met ervaring kunnen we wel zeggen! Het is geen wonder dat hij al jaren voor verschillende klanten magazines opmaakt en zij het liefst door Leo geholpen willen worden. Hoe doet hij dat toch? Om dat te achterhalen, vroegen we hem het hemd van het lijf.

Menselijk contact en inzicht

Hoewel het hebben van vormgeef-skills natuurlijk cruciaal is, speelt de persoonlijke connectie met de klant ook een grote rol. Leo: “Het is essentieel dat de klant begrijpt hoe jij werkt en dat kan alleen als jij begrijpt hoe de klant werkt. Die wederzijdse kennis, die je krijgt door regelmatig communiceren, is onmisbaar voor een succesvol eindresultaat.”

Het opmaken van documenten gaat dus verder dan alleen technische vaardigheden: “Door voortdurend contact verdiept je kennis van die ander. Die klik met de klant zorgt ervoor dat je met hen kunt lezen en schrijven, omdat je hun bedrijf echt begrijpt.”

Of het nu om religieuze organisaties of zakelijke ondernemingen gaat, klanten waarderen een unieke werkwijze en persoonlijke touch. Om dit toe te lichten, vertellen we kort iets over drie magazines waar Leo al jaren voor werkt.

Smits Vastgoedzorg

Voor Smits Vastgoedzorg ontwikkelt Leo vier keer per jaar een personeelsblad waarvan een paar honderd exemplaren gedrukt worden. Dit blad wordt niet alleen intern gebruikt, maar dient ook als visitekaartje naar klanten, gemeenten en andere stakeholders. De zorgvuldig gekozen vormgeving en inhoud zorgen ervoor dat het personeelsblad zowel informatief als representatief is.

Een vak apart

Magazines opmaken is echt een vak apart, dat weet Leo inmiddels wel. “In een flyer of een poster breng je vaak een boodschap over met zo min mogelijk woorden. Het is promotiemateriaal dat op een bepaald moment echt moet knallen. Dat is een hele andere manier van opmaken dan het maken van een magazine waar juist heel veel tekst in zit. Daarnaast hebben magazines vaker een vast stramien met lettertypes, beelden en verhoudingen. Dit is een herkenbare vorm die elk blad terugkomt.”

Afsluitende tip van Leo

Leo deelt als afsluiter nog een waardevolle tip om je ontwerp naar een hoger niveau te tillen: “Ik vind het altijd geweldig wanneer een bedrijf een getalenteerde fotograaf inschakelt om beelden te maken die echt bij het bedrijf passen. Beelden vertellen namelijk op zichzelf al een verhaal en geven jouw blad een unieke uitstraling. Of je nu werkt met een vrijwillige fotograaf of een ingehuurde professional, je hebt goud in handen met goede fotografie.”

Meer weten over magazines en wat onze studio voor jou kan betekenen? Neem dan gerust contact op met ons team via info@mediacenterrotterdam.nl of bel 010 321 0217. We bespreken graag samen wat we voor je kunnen betekenen!

Kerkblad Protestantse Gemeente Gouda

Om de drie weken werkt Leo aan een nieuw kerkblad, wat neerkomt op zestien edities per jaar. “Hoe lang we dit kerkblad al maken, dat weet ik eigenlijk niet precies, maar het is zeker al twintig jaar. Een aantal jaar geleden fuseerden verschillende kerken, wat een perfect moment was om een nieuw en modern voorstel voor het blad te maken. Sinds dat moment heeft het kerkblad een meer magazine-achtige uitstraling gekregen, met een professionele en eigentijdse look.” Op de voorpagina straalt vaak een foto van een vrijwilliger, wat een persoonlijke touch toevoegt.

OnderhoudNL

OnderhoudNL is een ondernemingsorganisatie voor specialisten in vastgoedonderhoud, zoals schilders, glas- en tegelzetters. Jaren geleden begonnen we met een blad dat zestien keer per jaar werd uitgegeven. Inmiddels is dit teruggebracht naar vier keer per jaar.” Het blad biedt waardevolle informatie en blijft, mede dankzij de aantrekkelijke vormgeving, een belangrijke bron voor de leden.

Hoewel de bladen enorm van elkaar verschillen, is de werkwijze hetzelfde. “De teksten en beelden worden in een Word-bestand aangeleverd. Soms per artikel of in mapjes en een ander levert het in een groot geheel aan. Vervolgens ga ik aan de slag met de opmaak, naar aanleiding van het eerder opgemaakte document. Het is altijd fijn om een houvast te hebben van het vorige magazine. De opmaak verschilt natuurlijk per blad en daarom kijk ik van tevoren hoeveel ruimte ik nodig heb voor een artikel, hier pas ik het template op aan. Hoe vaker je dit doet, hoe beter je begrijpt wat de klant graag wil. Bij OnderhoudNL begin ik in bijna alle gevallen met een grote foto die als spread wordt geplaatst, dus over 2 pagina’s! En dat is echt gaaf.”