
Drukwerk werd met de opkomst en overname van digitale media een tijd aan de zijlijn gezet, maar beleeft haar zoveelste jeugd.
Daar zijn natuurlijk ook een hoop veranderingen en ontwikkelingen bij komen kijken. Hoe wij denken over innovatie in de branche en hoe wij drukwerk anno 2020 zien? We vertellen je graag meer!
Waar een foldertje in iedere brievenbus vroeger nog voldoende was om een event of aanbieding te promoten, is print tegenwoordig een belangrijke schakel in de omnichannel activiteiten van bedrijven en organisaties. Juist die combinatie en opvolging via verschillende kanalen zorgt voor een krachtige marketingmix.
Print is in de toekomst dan ook volledig onderdeel van de omnichannel circle-of-business als je het ons vraagt. Drukwerk is de effectieve opvaller waarmee je pas écht de aandacht pakt. Echter zijn wij van mening dat offset drukwerk steeds meer een luxeproduct gaat worden. Een mooi boek, magazine of bedrijfsbrochure kun je dan altijd nog verwachten van exclusieve merken.
Doorpakken maar!

Als we bekijken wat de grootste verandering in drukwerk zijn geweest de afgelopen jaren, dan komen we al snel terug op een aantal belangrijke factoren:
- Behoefte aan kleine oplage vanuit de markt.
- Vraag naar gepersonaliseerde print producten.
- Duurzaamheid en efficiëntie telt meer mee.
- Effectiviteit is onmisbaar.
Daarnaast wordt er in drukwerk steeds sneller geschakeld, mede door de ontwikkelingen in Digitaal Drukken.
“Drukwerk is onmisbaar in een bedrijfsvoering anno 2020. Het is dé mogelijkheid om de consument op een persoonlijke en opvallende manier aan te spreken en over te laten gaan tot actie.” –Iris Bezemer, accountmanager MediaCenter.
Personalisering en innovatie
Het personaliseren van drukwerk, oftewel de naam en inhoud aanpassen aan de ontvanger, is de afgelopen jaren sterk gegroeid. De vraag in dit deel van drukwerk wordt dan ook steeds groter. Je kunt tegenwoordig dus ook drukwerk artikelen echt aanpassen per doelgroep of ontvangers per stuk. De buurvrouw krijgt bijvoorbeeld een woonmagazine met haar huisnummer op de deur van de omslagpagina, terwijl dat bij de volgende weer aangepast is.
Daarnaast zie je ook video in drukwerk, creativiteit in items en de gaafste reclame uitingen voorbij komen. Zonder dit daadwerkelijk in handen te krijgen, krijgt de klant of consument nooit het gevoel dat drukwerk over kan brengen. Die kracht is onvervangbaar, tot AI toch echt de overhand gaat pakken…
Naast bedrijven is drukwerk ook voor opleidingen (geen lesboeken, maar samenvattingen) en tussenhandel (catalogussen) altijd nog een belangrijk onderdeel! – Coen Bokslag, accountmanager MediaCenter.
Interne ontwikkelingen
MediaCenter heeft in 2017 de keuze gemaakt om de offsetdrukpersen te vervangen door digitale machines. Op deze manier kunnen wij veel makkelijker inspelen op de veranderende vraag uit de markt voor lagere, gepersonaliseerde volumes. Dit zorgt voor minder verspilling maar ook minder kosten, want het houden van grote voorraden is overbodig geworden.
Als voorbeeld geven wij graag de grote POD campagnes van een Nederlandse bank. De meer dan 400 kantoren kunnen vanuit de promotiewinkel bestelportal, compleet gepersonaliseerde pakketten samenstellen. Zo kunnen ze foto’s van hun eigen kantoor en/of team uploaden en deze laten drukken op flyers, baliekaarten maar ook op stoepbordposters en forexborden. Wij houden hierbij geen voorraad en produceren per kantoor, on-demand, en leveren uit in op maat gemaakte verpakkingen.
Meer weten over bestelportals of het gevoel van drukwerk? Lees gerust verder!
Of wil je op de hoogte blijven van alle ontwikkelingen in de diverse branches waar MediaCenter werkzaam is? Laat je e-mailadres achter en dan weet je direct wanneer er weer nieuwe inspiratie voor je klaar staat!