Met de opkomst van digitale media en de enorme kansen die dat biedt voor marketing en communicatie zou je bijna vergeten dat er nog zoiets bestaat als drukwerk: ouderwetse post, mailings en (reclame)folders. Drukwerk heeft in het digitale tijdperk nog steeds een prominente plek, maar niet meer voor alles.
Door digitale media zijn de oplages van drukwerk drastisch verminderd. Ook wordt de omvang van deze middelen kleiner. Toch is drukwerk nog lang niet dood. Drukwerk is tastbaar en het uitdelen van een mooi visitekaartjes straalt meer vertrouwen uit dan enkel te verwijzen naar de website. Naast alle snelle, onpersoonlijke online communicatie, biedt drukwerk nog steeds een meerwaarde om je te onderscheiden van de concurrentie. Wij noemen de laatste trends, ontwikkelingen en innovaties in drukwerk.
Drukwerk wordt maatwerk
Veel communicatie vindt tegenwoordig online plaats. Ook aanbiedingen, brieven en facturen worden vaak digitaal verstuurd. Toch is er nog steeds behoefte aan fysieke documenten, maar niet meer voor alles. Eenvoudige documenten worden vanwege de lagere kosten en administratieve lasten digitaal verstuurd. Een mooi boek, zoals een jaarverslag of jubileum uitgave wordt juist wel via drukwerk gemaakt. Dit is vaak in kleinere oplagen met een meer persoonlijke touch.
Inkjet doet zijn intrede
Er wordt afscheid genomen van conventionele machines en inkjet doet zijn intrede. Met een inkjet printer heb je een veel betere drukkwaliteit met de positieve kenmerken van print: scherpe vlakken, heldere foto’s en krachtige kleuren in de huisstijl van de organisatie. Groot voordeel is dat inkjet drie keer zo snel is én digitaal. Zo kan elk exemplaar uniek worden en ben je niet afhankelijk van hoge startup kosten voor drukwerk.
Combinatie van on- en offline productie
Organisaties die de kracht van on- en offline productie combineren, blijken vaak succesvoller. Zo worden er kleinere oplages visitekaartjes gedrukt en minder grote brochures, maar er wordt wel verwezen naar de website voor meer uitgebreide informatie. Ook kun je belangrijke informatie of bestsellers uit je online communicatie in een aantrekkelijk jasje stoppen en in speciale uitgaves laten drukken.
Drukwerk als luxe product
Drukwerk wordt tegenwoordig anders ingezet. Waar het voorheen vanwege de snelheid en lage kosten nog voor bulkproductie voor bijvoorbeeld reclamefolders werd gebruikt, wordt het tegenwoordig veel meer ingezet voor luxe producten. Ook kun je in drukwerk kiezen voor een speciale afwerking, zoals een luxe papiersoort, druktechniek of verrassend ontwerp (inclusief gebruikstoepassing) om je drukwerk wat extra’s te geven.
>> 6 tips voor een krachtige en effectieve Direct Mailing
Printing on demand
Er is een duidelijke verschuiving zichtbaar van bulkproductie naar meer productie on demand (POD) met kleinere, meer persoonlijke oplagen. Ook ontstaat er veel meer flexibiliteit in drukwerk. Je hoeft geen duizenden brochures meer te drukken. Alle informatie kun je online plaatsen en met simpele, digitale oplossingen kun je precies aangeven welke informatie in een brochure wordt opgenomen. Zo biedt je custom-made oplossingen, afgestemd op individuele wensen en behoeften.
Wil jij ook weten wat de meerwaarde van drukwerk is in jouw organisatie en op welke manier het je online communicatie kan versterken?
MediaCenter is gespecialiseerd in integrale oplossingen voor online en offline communicatiecampagnes en strategieën. In een totaal traject van idee tot realisatie en evaluatie wordt gestreefd naar het optimale resultaat. Voor meer informatie vraag gratis onze quickscan aan via deze link of neem vrijblijvend contact op.