Sportfondsen

SIGNING | SPORTFONDSEN

Een koninklijke uitstraling voor alle locaties van Sportfondsen!

2023 was een bijzonder jaar voor Sportfondsen: niet alleen vierden zij hun 100-jarig bestaan, maar ze mochten ook het Predicaat Koninklijk in ontvangst nemen. Om dit te vieren en het predicaat zichtbaar te maken, heeft het logo een koninklijke touch gekregen: er werd een kroon toegevoegd en het nieuwe beeldmerk sluit naadloos aan bij de feestelijke, frisse uitstraling van Sportfondsen.

Een mijlpaal in een langdurige samenwerking

Het is inmiddels meer dan tien jaar geleden dat wij voor het eerst in contact kwamen met Sportfondsen. Wat begon met standaard druk- en printwerk, zoals enveloppen, flyers, brochures, briefpapier en visitekaartjes, is inmiddels uitgegroeid tot een samenwerking op breed communicatievlak.

Sportfondsen zet zich in voor een vitaal Nederland en exploiteert in zo’n 100 gemeenten sport- en welzijnsaccommodaties, waaronder zwembaden, ijsbanen en sporthallen in samenwerking met gemeenten en maatschappelijke organisaties. Door de jaren heen hebben wij hen geholpen met alles wat met communicatie te maken heeft: van drukwerk en studiowerk tot warehouse-oplossingen en digitale bestelmogelijkheden.

Alles in koninklijke stijl, met oog voor detail

Deze koninklijke vernieuwing ging uiteraard verder dan alleen wat logo’s vervangen. Wij leverden onder andere:

  • Spandoeken voor buiten, zichtbaar voor iedereen die langskomt.
  • Vlaggen die feestelijk wapperen met de kroon prominent in beeld.
  • Bewegwijzering voor binnen en buiten, zodat bezoekers altijd hun weg vinden.
  • Bordjes bij de zwembanen: van snelle baan tot relax-baan. Zo zwem je elkaar niet in de weg.
  • Doeken voor diplomazwemmen, zodat kinderen hun diploma-uitreiking in stijl kunnen vieren.
  • Balies voorzien van “Welkom bij….”, waardoor ontvangst net een persoonlijker tintje krijgt.

Centraal creëren, lokaal personaliseren

Bart Mouter, manager marketing & communicatie, en Pim van Hal, manager Sportfondsen Oostervant, vertellen hoe alle benodigdheden centraal worden ontworpen, maar per vestiging kunnen worden aangepast. Zo worden hun landelijke richtlijnen en templates altijd gevolgd, terwijl lokale nuances en praktische aanpassingen mogelijk zijn. Hierdoor ontstaat een consistente merkbeleving, zonder dat de specifieke behoeften van een locatie verloren gaan.

Bart: “De samenwerking met MediaCenter Rotterdam is zo ingericht dat we vanuit het merk Sportfondsen, centraal en uniform, de lijnen hebben uitgezet voor lokale toepassing in de accommodaties. Daarbij komt ook maatwerk kijken, maar dan met de gewenste en herkenbare Sportfondsen uitstraling.”

Pim: “Wat ik sterk vind aan de samenwerking met MediaCenter Rotterdam is dat ze centraal creëren, maar lokaal laten personaliseren. Dat werkt perfect voor een organisatie als de onze, met zoveel verschillende locaties. Ik heb inmiddels op twee Sportfondsenlocaties met MediaCenter Rotterdam gewerkt en merk dat ze steeds beter aanvoelen wat wij als accommodatie nodig hebben. Laatst hadden we bijvoorbeeld het idee om de resultaten van het Sportfondsen in het Hart-spel vast te leggen en dat hebben ze meteen opgepakt en mogelijk gemaakt.”

Een resultaat om trots op te zijn!

Van het eerste ontwerp tot de laatste schroef bij de montage: dit project combineerde logistiek, creativiteit en precisie. Het resultaat is een landelijke, eenduidige uitstraling waardoor iedere bezoeker meteen weet dat het om Sportfondsen gaat! Bekijk de video van de montage en het eindresultaat voor verschillende locaties. 

Nieuwe uitstraling voor alle locaties

Na het vernieuwen en uitbreiden van het logo met een kroontje, mochten we de nieuwe uitstraling doorvoeren op alle Sportfondsen-locaties in Nederland. Dit ging van grote sportcomplexen en zwembaden tot kleinere wijklocaties. Het project begon met een landelijke inventarisatie waarbij per vestiging werd bepaald welke middelen nodig waren. De ene locatie had meer dan dertig nieuwe bewegwijzeringsborden nodig, een ander volstond met een enkel geveldoek of nieuwe vlaggen. Zo werd voor iedere locatie een pakket op maat samengesteld.

Marvia bestelportal: centraal ontwerp, lokaal aangepast

Naast de fysieke signing ondersteunen we Sportfondsen ook digitaal. Alle communicatiemiddelen, van inschrijfformulieren tot diverse handouts, zijn terug te vinden in het Marvia bestelportal. Zo worden ze centraal ontworpen, maar kan elke vestiging waar nodig lokaal personaliseren. Bijvoorbeeld door eigen adresgegevens op inschrijfformulieren vermelden. Materialen zijn altijd in de juiste huisstijl en up-to-date met het nieuwe logo. Dit bespaart tijd, voorkomt fouten en zorgt dat de landelijke uitstraling overal consistent blijft.

Hét totaalpakket van MediaCenter Rotterdam

Door de jaren heen hebben we ons dienstenpakket uitgebreid en bieden we Sportfondsen een volledig totaalpakket. Zo verzorgen wij studiowerk en ontwerpen communicatie-uitingen zoals posters en flyers voor de zwembaden. Ook beheren we het warehouse van Sportfondsen, waar alles wordt opgeslagen: van kleding voor badmeesters tot ‘opduikfruit’ voor zwemlessen. Zelfs nijlpaard Jip, de zwemles mascotte van Sportfondsen, hebben we tijdelijk veilig bewaard!

Maak jouw merk overal herkebaar!

Wil je weten hoe wij ook voor jouw vestigingen een eenduidige, herkenbare uitstraling kunnen realiseren? Neem contact op met ons team, we komen graag eens koffie drinken om de mogelijkheden te bespreken!