Een sprekend logo is een belangrijke bouwsteen voor een sterk merk. Maar wat als het logo niet meer past bij de nieuwe positionering die het bedrijf voor ogen heeft? Dan moet je terug naar de tekentafel. Onze klant Unilin had aan hun tekentafel een plekje gereserveerd voor Studio MCR. Ons team kreeg de mooie uitdaging om het logo van Beautifloor in een modern jasje te steken. Hoe we dat hebben aangepakt lees je in dit artikel!
Unilin is een producent van vloeren uit België waar wij al een aantal jaar met trots de vaste communicatiepartner in Nederland van zijn. De vloeren van Unilin worden wereldwijd verkocht onder verschillende labels: van moderne laminaatvloeren van Quickstep, tot creatieve vinyltegels van Moduleo en praktische en betaalbare laminaat- en PVC-vloeren van Beautifloor.
Beautifloor heeft recent hun positionering herzien en wilde meteen van het moment gebruikmaken om het gehele merk opnieuw sterk in de markt te zetten. Producent Unilin vroeg ons om dit te vertalen in een moderne versie van het logo, waarin een nieuwe kleur werd geïntroduceerd én de letter ‘B’ in het logo een krachtige rol zou krijgen. Een mooie opdracht voor onze vormgevers in de studio, die hier met veel enthousiasme mee aan de gang gingen.
Samen met het team van Unilin hebben we er uiteindelijk voor gekozen om het algemene logo in neutrale grijstinten te houden, maar voor de verschillende productcategorieën hebben we juist opvallende accentkleuren geselecteerd. Zo heeft iedere categorie binnen het merk een eigen herkenbare kleur terwijl het wel overduidelijk onderdeel is van één sterk merk.
Na het afronden van het logo-ontwerp en de kleurcategorieën, hebben Jeroen en collega vormgever Symon de nieuwe stijl consistent doorgevoerd in alle aanvullende communicatiemiddelen:
De nieuwe huisstijl van Beautifloor werd voor het eerst gepresenteerd tijdens de Interieur Collectie Dagen in september, waar Unilin met een grote beursstand al haar merken liet zien. Dit was hét moment om het vernieuwde Beautifloor een mooi podium te geven en de nieuwe kleuren en displays aan klanten te laten zien.
Lynne van Zanten, Team Lead Marketing van Unilin, heeft intern handen en voeten gegeven aan de nieuwe stijl: “Accountmanagers zijn enorm trots om met het nieuwe Beautifloor de weg op te gaan. Ze zijn super enthousiast over alle middelen die gemaakt zijn. Het is een mooi geheel geworden waarin de stickers lijken op de prijslijsten en die lijken weer op het PowerPoint-template. Alles is op die manier een eenheid. Dat is iets wat we voor Beautifloor misschien wel nooit eerder zó gelikt in elkaar hebben gezet.”
Jeroen de Veld, misschien ken je hem nog van de video’s op social media, is al sinds 2003 grafisch vormgever bij MediaCenter Rotterdam. Hij vertelt hoe het nieuwe logo voor Beautifloor tot stand is gekomen: “Voor dit nieuwe logo hebben we de ‘B’ van Beautifloor losgekoppeld van het woordmerk en een rol gegeven als opzichzelfstaand beeldmerk. De lijnen die aan de B zijn toegevoegd, zijn geïnspireerd op het patroon van een laminaatvloer. Zo is het beeldmerk ook los herkenbaar en legt het beeld een link met de producten van Beautifloor. Dat maakt het effect van het logo krachtig en zorgt dat het sneller, beter en langer bij de doelgroep blijft hangen.”
“Voor het woordmerk hebben we gekozen voor een modern en subtiel speels lettertype. Waar het oude logo nog uit evenwicht was door verschillende groottes en diktes, hebben we dat in het nieuwe logo in balans gebracht waardoor er meer een geheel ontstaat”, aldus Jeroen.
Is de uitstraling van jouw merk ook toe aan een frisse blik? Onze studio helpt je graag om jouw verhaal kloppend te maken. Neem contact op met een van onze collega’s of kom een keer langs bij ons op locatie voor een kop koffie!