Top of Mind 8 tips

De kracht van reclame zit hem in herhaling. Hoe vaak heb je die uitspraak al gehoord? Heel vaak waarschijnlijk. Logisch, er zit ook zeker een grote kern van waarheid in de leus. Maar toch is echt niet alleen herhaling key, wanneer je wilt dat klanten jouw merk herinneren. We geven je graag 8 praktische tips die bijdragen aan een top of mind awareness bij je klant.

Wanneer we het hebben over ‘top of mind’ dan focussen we op de snelheid waarmee de klant aan jouw merk denkt bij een herkenbaar beeld, slogan, logo of het moment dat zij een product of dienst uit jouw aanbod nodig hebben. Het gaat hier dus niet alleen om herkenning, maar vooral herinnering van je merk. Door op diverse momenten het contact met de klant te versterken en consequent te werk te gaan, zul je zien dat je telkens weer een stapje hoger op die ‘mindladder’ komt. ‘Dat zeg ik, …..!’

Laat zien wie je bent

Opvallen doe je door aanwezig te zijn op plekken waar je doelgroep te vinden is. Of dit nu op offline of online plekken is, zorg voor plaatsing die aansluit bij je merk en je ideale klant. En dat doe je niet één of twee keer, maar voor een langere periode op verschillende momenten. Door die verschillende momenten op diverse plekken, gaat de klant jouw merk herkennen.

Promoblocks tafelmodel top of mindDenk zeker niet dat veel ook meteen té veel is. Bedenk je maar eens hoeveel plekken jij op een dag passeert en misschien pas de vijfde keer écht ziet wat er gecommuniceerd wordt. Offline kun je bijvoorbeeld gebruik maken van abri’s, billboards, visitekaartjes, MediaCenter promoblocks, flyers, brochures, magazine, advertenties in kranten en tijdschriften, posters en wat dacht je van bumperstickers of die gave schermen langs de snelweg? De realisatie van dit soort producten nemen wij natuurlijk graag voor je uit handen of bestel je gemakkelijk via een gepersonaliseerde brandportal!

Ga stelselmatig te werk

Zorg er voor dat je altijd vanuit je vertrouwde huisstijl communiceert. Die vaste basis, de stijl waar aan men je merk kan herkennen, is zo belangrijk! Dit zorgt niet alleen dat men je herkent, maar door consequent te handelen bouw je ook aan het vertrouwen bij je klanten. Zorg er in dat geval dus ook altijd voor dat on- en offline met elkaar overeenkomen. Wat men offline van je merk ziet, moeten zij ook weer zien, voelen en horen wanneer zij online met het merk in contact komt.

Praat met je klanten

Echt contact maken met je klant, dat is wat je wilt bereiken door niet over, maar met hen te praten. Zoek naar raakvlakken en leg uit waarom deze zo goed bij elkaar aansluiten. Praat met hen over het probleem dat je op kunt lossen, niet welk product zojuist van de band gerold is. Waarom doe je wat je doet en welk voordeel brengt de klant dit?

Maak gebruik van online advertenties

Google Ads, social media advertenties of adverteren in banners op andere websites. Prima opties wanneer je jouw merk ook online bij een bredere doelgroep onder de aandacht wilt brengen. Kies voor de juiste doelgroep, in de juiste omgeving met contactmomenten op de juiste plek.

Open je een nieuw koffietentje in een leuke buurt? Dan zijn lokale platforms zeer interessant om een advertentie te laten draaien, maar wil je misschien ook wel gave winacties in samenwerking met andere partners organiseren. Dit soort acties kun je bijvoorbeeld weer mooi vermarkten door middel van social advertenties. Via Google Ads kun je bieden op woorden waar bezoekers op zoeken en zo hoger komen in de zoekresultaten. Let op: kies voor specifieke termen van 2 woorden of meer om het meeste effect te zien.

Verspreid je kennis

Maak gebruik van alle kanalen die bij je merk passen om je kennis te delen. Geef je merk die expertstatus zodat men niet meer om je heen kan. E-mailing (nieuwsbrieven), whitepapers, social media berichten, artikelen, vlogs, podcasts of columns zijn mooie manieren. Let natuurlijk wel op dat de informatie relevant en interessant is voor de klant, zonder connectie sla je de plank namelijk volledig mis.

Promoot je merk fysiek

Naast print- en online media, is fysieke promotie ook nog steeds zeer effectief. Je ziet niet voor niets ieder weekend een Staatsloterij-rad voor je lokale supermarkt staan of events vol branded stands. Wanneer je events kiest die passen bij jouw branche, heb je direct een hele groep potentiële en oprecht geïnteresseerde klanten voor je neus. Denk bijvoorbeeld aan een merk van mousserende wijn dat een borrelevent van een co-workingspace vol meiden sponsort, of een sportmerk dat bijdraagt aan de organisatie van een wielerronde.

Pakkers top of mindOok promotionele artikelen zoals de MediaCenter Pakkers zijn echte winners. Mensen houden nu eenmaal van gratis artikelen, al helemaal wanneer deze voor hen ook echt bruikbaar en waardevol zijn. Denk aan drinkflessen bij marathons, reiskussentjes tijdens de vakantieperiode of oordopjes met jouw logo voor de aanstormende zomerfestivals. Zorg dat men gaat houden van je merk!

Creëer een web aan linkjes

Wanneer je aan de slag gaat je merk nog meer in de spotlights te zetten, wil je natuurlijk ook dat je goed gevonden wordt. Om jouw website organisch een extra zetje te geven is linkbuilding een mooie methode. Zorg voor relevante links op andere, goed gewaardeerde en relevante websites. Laat hen een vermelding maken door middel van een logo of bijdrage in een tekst. De zoekmachines gaan je zo zien als waardevol, dus hoe meer echt relevante links hoe beter.

Blijf in contact

Door middel van retargeting creëer je extra contactmomenten voor jouw merk, dienst of product. Door middel van de gebruikte cookies kun je de klant namelijk weer even herinneren via een advertentie op andere websites. Zocht je daarnet bijvoorbeeld nog naar een nieuwe televisie en heb je deze niet gekocht, dan krijg je op de volgende website zeer waarschijnlijk al direct een advertentie in beeld met de bekeken televisies. Dat wil je ook voor jouw merk!

Dit soort herinnering kun je natuurlijk ook direct vanuit het merk realiseren. Heb je een klant aan de lijn gehad? Zorg dan dat er later nog een mailtje wordt gestuurd om het contact te beoordelen of de klant een leuke aanbieding te doen. Zorg ook in de laatste stappen van de customer journey dat je de klant aanspreekt!

Maak je merk dus zichtbaar bij jouw doelgroep! Blijf consequent in je communicatie, herhaal en optimaliseer je campagnes in zowel de on- als offline wereld. Weet je niet waar je moet beginnen? Wij helpen je graag op weg! Stuur een mailtje naar info@mediacenterrotterdam.nl!

Wil je op de hoogte blijven en meer inspiratie ontvangen? Meld je dan aan voor onze maandelijkse inspiratiemails door hieronder je e-mailadres achter te laten. Toets na het typen op enter of klik op ‘Gereed’.