Hoe vaak sta jij erbij stil dat het vasthouden van bestaande klanten en daar meer afname bij realiseren, veel voordeliger is dan nieuwe klanten aantrekken? Niet? Dan is dit hét moment om je relaties om te zetten naar ambassadeurs. Wij helpen je op weg en geven je volop inspiratie hoe je dit aan kunt pakken met de MCR Brand Box!
We staan voortdurend op scherp, altijd op zoek naar die ene waardevolle connectie die om te zetten is naar een winstgevende klant:
Snel schakelen hoort bij het tijdperk waar we in leven. Maar dit brengt ook risico’s met zich mee, want voor je het weet is jouw klant overgestapt naar een nieuwe leverancier. Gewoon omdat de mogelijkheid er is of een contactmoment hen aansprak, want jawel… iedereen staat op scherp.
Het is dus van cruciaal belang om niet alleen in de beginfase op scherp te staan en te investeren in het werven van nieuwe relaties, maar voor ook in het onderhouden van bestaande. Klanten vertrekken namelijk niet alleen omdat ze ontevreden zijn over je producten of diensten, maar vaak ook omdat ze niet de aandacht krijgen die ze verwachten.
Hoe relevant customer retention is, wordt ook aangetoond in meerdere onderzoeken. Zo blijkt dat na één aankoop van een product of dienst, de kans 27% is dat deze klant bij jou terugkomt voor een herhaalaankoop. Na een tweede aankoop is dat percentage al gestegen naar 49% en na drie keer is het maar liefst 62% (Smile.io, 2024). Het klinkt dus heel logisch om bestaande klanten niet uit het oog te verliezen. Maar wat kan een klant dan inspireren om opnieuw een product of dienst bij jou af te nemen?